Investeringsviljen i kvalitet er stor

Otteren Gullsmed & Urmaker satser på det eksklusive sjiktet innen smykker og ur. Erfaringen er at kundene, selv i økonomisk turbulente tider, vil investere i kvalitet og den tryggheten kompetente nisjebutikker tilbyr.

Jørgen Otteren er daglig leder for firmaets butikker i Stavanger og Sandnes som begge forhandler smykker og klokker. Mens Sandnes-butikken fokuserer mest mot smykker, er Stavanger-butikken tydeligst profilert mot ur. Eksklusive sådan, der hovedtyngden av salget ligger fra prisklassen 50 000,-:

  • Klokkene er eksklusive og mekaniske herresmykker. En trend som lenge har vært tydelig i Europa og som nå har nådd Norge. Ur fungerer både som motedesign, investeringsobjekter som går i arv, statussymboler og smykker.

 

Det er urverk og klokkedesign som er hovedpasjonen til daglig leder. Tredje generasjon Otteren. Derfor flyttet Jørgen selv til Stavanger for å bygge opp Stavanger-filialen da den åpnet i 2005:

  • Menn liker mekanikk, urverkene drives mekanisk, med tannhjul. Vi forhandler merkevarer det er vanskelig å få tak i. Eksklusive ur er også miljøvennlige smykker, da de ikke går på batterier.

 

Tidligere besto kundegruppen av godt voksne menn, men i dag blir interessentene stadig yngre:

– Vi har mange nyutdannede menn i 20-års alderen innom, som har spart til et flott ur.

Jørgen Otterener tredje generasjons innehaver. Foto: Steinbru Photography

Generasjonsbedrift

Det var farfar som etablerte Otteren i Sandnes. Året var 1940 og det ble en hard start under okkupasjonen. Han gjorde seg kjent gjennom dedikert verkstedsarbeid ved gullsmedbenken. Han tok med seg filigrantradisjonen fra Hardanger og lot denne teknikken influere sitt søljedesign til Rogalandsbunaden. Et draktsølv som fremdeles produseres og selges fra Otteren.

Faren, Karl Jørgen overtok driften på syttitallet.  Gullsmeden og designeren jobbet med å utvide firmaet. Blant annet etablerte han Gullegget-kjeden som i en periode besto av sju regionale butikker. I tillegg designet han flere eksklusive smykkedesign i gull og platina, som fremdeles utgjør en viktig linje i Otterens egen merkevare innen smykker.

Otteren Gullsmed og Urmaker i Sandnes. Foto: Kahuna Creative, Ludvig Munthe Hart

Da Jørgen overtok driften i 1998 var det med vitnemål som siviløkonom i bagasjen. I tillegg til en særlig pasjon for ur, er også diamanter et felt som ligger hjertet hans nært.

I dagens marked er diamantsmykker blitt et utfordrende felt for kunden å manøvrere i med tanke på priskonkurranse og en del feilmerkede steiner. Hva er deres erfaringer med å forhandle diamanter og diamantsmykker?

  • Gjennom økt promotering av diamantsmykker fra internasjonale nettsider er kunden blitt bevisst, men ikke nødvendigvis opplyst. Det finnes informasjon men også mye desinformasjon på nett.

 

Jørgen forklarer at kundene er veldig opptatt av sertifikater og verdipapirer, hvilket er bra, men dessverre finnes det diamantsmykker som er feilaktig sertifisert.

  • Hos oss sjekker vi alltid diamantene som kjøpes inn. De som ikke stemmer med oppgitt kvalitetsmål returneres. Uten slik kontroll står man i fare for å videreselge diamanter som er feilaktig sertifisert samt betale for en høyere kvalitet enn det som leveres. En feilmerking som vil følge det ferdige smykket. Selv renommerte diamantleverandører må kontrolleres.

 

Det er denne tryggheten kunden betaler for når de oppsøker eksklusive fagbutikker, istedenfor å handle alt på nett. Kompetansen og tryggheten i at varen er hva den gir seg ut for, slår Jørgen fast.

Fra verkstedet i Sandnes-butikken. Foto: Kahuna Creative, Ludvig Munthe Hart

Utvikler eksklusive diamantsmykker

Interessen for diamantsmykker viser seg også i en pågående satsning fra gullsmedsiden av Otteren.

  • Vi jobber med å finslipe produksjons-systemet av en diamantkolleksjon i gull og platina. Denne inneholder blant annet åtte ulike ringdesign. Foreløpig er denne bare å få kjøpt i våre butikker.

Diamantring i gult gull, av Karl Jørgen Otteren. Foto: Andreas Knoop

Det ligger mye jobb bak å få til en rask produksjonslinje i alle ringstørrelser. Når Otteren er helt sikre på å raskt kunne levere større bestillinger blir denne smykkeserien tilgjengelig for et utvidet marked. Produksjonen skjer i eget verksted og til konkurransedyktige priser, sier innehaveren.

Norge opplever økonomiske urolige tider. Prishopp på strøm og drivstoff samt eskalerende rentenivå. Merkes dette på salget?

  • Vi var fryktelig spente på dette, men foreløpig ser vi ingen nedgang i omsetningen. Det vi erfarer er at kundene er bevisste. De kjøper gjerne færre ting, men kvalitet. Vi ser stor betalingsvillighet, det er i varegruppen eksklusive smykker vi øker omsetningen mest.

Stavanger-butikken. Foto: Per Bendiksen

Otteren Gullsmed & Urmaker er en generasjonsbedrift som har møtt ulike epoker med skiftende fokus. Hvordan vil du beskrive dagens bransje?

  • Det pågår en tydelig segmentering av markedet der aktørene blir stadig færre. Mens noen satser på volum, spisser andre seg mot det eksklusive. De som fremdeles tilbyr en faglig ekspertise med verksted, taksering og egen produksjon må tydelig markedsføre dette. At man tilbyr kompetanse, ikke nødvendigvis alle mulige varegrupper.

 

Om du tar en titt inn i bedriftens egen krystallkule, hvor går veien videre?

  • Den videre satsingen handler om å spre kjennskap og kunnskap om det Otteren tilbyr i en større region. Netthandel er en del av dette. Jeg er overbevist om at et spisset varesortiment og fagkunnskap er måten å overleve på. Kundene betaler for tryggheten, opplevelsen og kunnskapen som tilbys.