Otteren Gullsmed & Urmaker satser på det eksklusive sjiktet innen smykker og ur. Erfaringen er at kundene, selv i økonomisk turbulente tider, vil investere i kvalitet og den tryggheten kompetente nisjebutikker tilbyr.
Jørgen Otteren er daglig leder for firmaets butikker i Stavanger og Sandnes som begge forhandler smykker og klokker. Mens Sandnes-butikken fokuserer mest mot smykker, er Stavanger-butikken tydeligst profilert mot ur. Eksklusive sådan, der hovedtyngden av salget ligger fra prisklassen 50 000,-:
Det er urverk og klokkedesign som er hovedpasjonen til daglig leder. Tredje generasjon Otteren. Derfor flyttet Jørgen selv til Stavanger for å bygge opp Stavanger-filialen da den åpnet i 2005:
Tidligere besto kundegruppen av godt voksne menn, men i dag blir interessentene stadig yngre:
– Vi har mange nyutdannede menn i 20-års alderen innom, som har spart til et flott ur.
Jørgen Otterener tredje generasjons innehaver. Foto: Steinbru Photography
Det var farfar som etablerte Otteren i Sandnes. Året var 1940 og det ble en hard start under okkupasjonen. Han gjorde seg kjent gjennom dedikert verkstedsarbeid ved gullsmedbenken. Han tok med seg filigrantradisjonen fra Hardanger og lot denne teknikken influere sitt søljedesign til Rogalandsbunaden. Et draktsølv som fremdeles produseres og selges fra Otteren.
Faren, Karl Jørgen overtok driften på syttitallet. Gullsmeden og designeren jobbet med å utvide firmaet. Blant annet etablerte han Gullegget-kjeden som i en periode besto av sju regionale butikker. I tillegg designet han flere eksklusive smykkedesign i gull og platina, som fremdeles utgjør en viktig linje i Otterens egen merkevare innen smykker.
Otteren Gullsmed og Urmaker i Sandnes. Foto: Kahuna Creative, Ludvig Munthe Hart
Da Jørgen overtok driften i 1998 var det med vitnemål som siviløkonom i bagasjen. I tillegg til en særlig pasjon for ur, er også diamanter et felt som ligger hjertet hans nært.
I dagens marked er diamantsmykker blitt et utfordrende felt for kunden å manøvrere i med tanke på priskonkurranse og en del feilmerkede steiner. Hva er deres erfaringer med å forhandle diamanter og diamantsmykker?
Jørgen forklarer at kundene er veldig opptatt av sertifikater og verdipapirer, hvilket er bra, men dessverre finnes det diamantsmykker som er feilaktig sertifisert.
Det er denne tryggheten kunden betaler for når de oppsøker eksklusive fagbutikker, istedenfor å handle alt på nett. Kompetansen og tryggheten i at varen er hva den gir seg ut for, slår Jørgen fast.
Fra verkstedet i Sandnes-butikken. Foto: Kahuna Creative, Ludvig Munthe Hart
Interessen for diamantsmykker viser seg også i en pågående satsning fra gullsmedsiden av Otteren.
Diamantring i gult gull, av Karl Jørgen Otteren. Foto: Andreas Knoop
Det ligger mye jobb bak å få til en rask produksjonslinje i alle ringstørrelser. Når Otteren er helt sikre på å raskt kunne levere større bestillinger blir denne smykkeserien tilgjengelig for et utvidet marked. Produksjonen skjer i eget verksted og til konkurransedyktige priser, sier innehaveren.
Norge opplever økonomiske urolige tider. Prishopp på strøm og drivstoff samt eskalerende rentenivå. Merkes dette på salget?
Stavanger-butikken. Foto: Per Bendiksen
Otteren Gullsmed & Urmaker er en generasjonsbedrift som har møtt ulike epoker med skiftende fokus. Hvordan vil du beskrive dagens bransje?
Om du tar en titt inn i bedriftens egen krystallkule, hvor går veien videre?
Alle rettigheter reservert – Norges Gullsmedforbund